CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Wednesday, October 8, 2008

10 cArA rAiH kEjAyAaN..!!

Ramai yang mempunyai tujuan dan impian dalam hidup. Namun tidak semua Berjaya mengecapnya tanpa didukung faktor X. Berikut adalah 10 cara yang boleh diikuti untuk anda meraih kejayaan.

1. HARUS BERPIJAK DI BUMI NYATA
Jika anda mempunyai harapan yang terlalu tinggi hingga sukar dicapai, anda harus berfikir semula. Anda boleh sahaja menetapkan sasaran anda tetapi biarlah realistik.

2. BERSABAR
Jangan samakan setiap keinginan seperti mi segera. Anda harus berusaha walaupun ia memakan masa yang lama. Jangan terburu-buru menyerah jika impian masih belum tercapai. Mungkin belum sampai waktunya namun anda haruslah meneruskan usaha anda agar tercapai.

3. TEKAD
Dalam mencapai impian ibarat bermain saham. Semakin besar taruhan, semakin besar kemungkinan untuk meraih keuntungan. Oleh itu, anda harus menjadi seorang yang nekad dan positif. Jika anda yakin dengan impian anda, teruskan dan pastikan anda matang dengan setiap keputusan yang dibuat.

4. KEUTAMAAN
Anda mempunyai segudang harapan tetapi bukan semua keinginan dapat dicapai. Susun semua impian anda mengikut keutamaan dan berusaha untuk mencapainya.

5. KEJAR DEADLINE
Anda harus menentukan jangka masa untuk mencapai sasaran hingga ianya tercapai. Lakukan dengan penuh motivasi. Jika anda berhasrat untuk meningkatkan pendapatan dan dinaikkan pangkat, berusaha ke arah itu dalam tempoh yang ditetapkan.


6. SOKONGAN
Di saat anda hampir menyerah, dapatkan sokongan daripada mereka yang dekat dengan anda. Mereka akan membantu anda dengan memberikan dorongan dan anda akan menjadi seorang yang bersemangat dan lebih bermotivasi.

7. HUBUNGAN
Jangan merendahkan rakan kerja dan teman-teman di sisi anda. Semakin ramai rakan, bererti semakin banyak pintu bantuan akan terbuka. Biarpun bukan dari segi kewangan, setidak-tidaknya anda mendapat sokongan moral dari mereka.

8. FOKUS
Biarpun berhadapan dengan kesulitan dan memerlukan pengorbanan yang besar, fokus dengan tujuan anda. Fikirkan kebaikannya sahaja.

9. TETAP BERSEMANGAT
Sering kali anda terhenti di tengah jalan kerana semangat yang anda miliki semakin pudar, nyalakan semangat anda agar tetap membara dan teruskan usaha anda.

10. TAWAKAL
Bekerja sambil berdoa. Setiap usaha yang dilakukan dengan sepenuh hati perlu diiringi dengan doa mudah-mudahan usaha anda membuahkan hasil.

2 comments:

Nurhidayah..( ",) said...

SALAM...
SLAMAT HARI RAYE..
hope x t'lmbt lagi naka wish kat ko..
erm, blog ko lawa ler..diam2 ubi berisi..teruskan

farahin said...

hye kaizer..
nice bl0g..
l0vely green..
l0ve it so0 much.
huhu keep it up..
hek3 <33